Nevím přesně kterému poli říkáš "provozní teplota" ale předpokládám, že je to pole "NORMAL". Funguje to asi takhle:
Auto je studené, termostat je zavřený. Nastartuješ ho, začne se ohřívat motor a chladící kapalina a přibližně při 88°C nebo 92°C (podle termostatu, jsou dva druhy a Ford je montoval náhodně
) se termostat začne otvírat - tipnul bych, že je to tak ve 2/5 rozsahu budíku - a chladící kapalina začne proudit i přes chladič. Pokud je auto v pohybu, proudící vzduch ochlazuje kapalinu v chladiči a ta se studená vrací do motoru. Termostat se otvírá a přivírá samočinně tak, aby teplota chladící kapaliny byla co možno nejstálejší (asi 95°C?). Pokud auto stojí, nebo se hejbe jen pomalu, vzduch nestačí proudit přes chladič, teplota přeleze na konec pole normal a sepne větrák na chladiči (asi při 102-105°C?), teplota sleze zpět doprostřed pole "NORMAL" a větrák vypne. Tolik ideální stav.
Pokud ti teplota neleze doprostřed pole "NORMAL", tak ti buď 1) blbě ukazuje budík nebo 2) blbne termostat (je furt otevřený a pouští kapalinu pořád přes chladič a ta se nestihne zahřát). Zjistíš to tak, že auto necháš blafat na místě na volnoběh, nebo pokud se ti nechce čekat, tak při tak 2000-2500 otáčkách) a koukáš na teplotu. Pokud přeleze celé pole "NORMAL" až na konec a tam sepne větrák, budík ukazuje dobře a máš v háji termostat. Pokud sepne už v půlce, nejspíš jen blbě ukazuje budík (no i čidlo na větrák může haprovat, ale to je méně pravděpodobné), termostat je nejspíš ok a příčina zvýšené spotřeby je jinde. Osobně bych to ale tak na 80% viděl na ten termostat.