![Obrázek](http://www.wildanger-digital.de/eBay/40515/40515-4.jpg)
Tak ja vam sem taky neco pridam ohledne Blow off ventilu, BOV (blow off valve) jelikoz se o turbodmychadla vseho druhu trochu zajimam.
Jak uz jsem napsal BOV je urcen jenom o motory co maji turbo a hlavne skrtici klapku (takze ne TDI, diesel nema skrtici klapku tudiz BOV nepotrebuje)... Po sundani nohy z plyn. pedalu (napr. pri pri razeni) se uzavre skrtici klapka, mezi ni a turbodmychadlem (ktery je roztoceny az na 120 tis. otacek za minutu) se tedy vytvori tlak, ktery by turbodmychadlo prudce zbrzdil, ale taky by mohl poskodit nejen turbinu ale i motor, to nemluvim o tom jak moc by se ten vzduch tim stalcenim a prudkym trenim lopatek ohral(coz by vedlo k dalsimu snizeni vykonu), proto se pred skrtici klapku umistuje BOV, ktery ma za ukol tento tlak vypustit (pri tlaku od 0,5 do cca 3 BAR, zalezi na konkretnim ventilu a jeho nastaveni podle plniciho talku turba, pri vyssich hodnotach nez 3 bary se pouzivaji jine metody proti zpomaleni otacek turba) a tim udrzet turbodmychadlo v otackach aby po opetovnem seslapnuti nemusel zavodnik opet cekat na roztoceni turba (tzv "turbodira").
BOV je vice druhu, od plastovych po specialni slitiny kovu a hliniku. Jsou BOV co prebytecny vzduch vraci zpet do atmosfericke casti sani a jsou BOV sportovni, ktere vzduch vypousti primo a to se projevuje znamym "pssssssssst" (znamym treba z fast and furious 1 a 2
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
.
Existuje i sada pro namontovani BOV pro Turbodieselove motory, ale jak jsem uz napsal v nich neni potreba jelikoz nemaji skrtici klapku, takze je to jenom pro ten efekt "psssssst"
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
tento ventil je ovladan elektronicky podle polohy plynoveho pedalu. Ale klasicky BOV je ovladan bud jenom podtlakem co se po uvolneni pedalu a tim uzavreni skrtici klapky vytvori v motorove casti saciho potrubi, kdy tlak z turba na ventil pusobi z boku takze ho otevre az ten podtlak, nebo je ovladan zaroven tlakem z turba a na opacne strane podtlakem ze sani.
Pak jsou Pop Off Ventily (Pop off valve) ktere jsou spise pojistne protoze je otevre az velky tlak mezi turbem a skrtici klapkou co by uz mohl vazne poskodit motor (nekdo se mylne domniva ze POV je to same jak BOV, to ale zapricinili nekteri prodejci kteri v tom maji zmateka BOV prodavaji pod nazvem jako pop off ventil).
WRC a nejlepsi sportovni auta maji tento problem s vytvarejicim se tlakem pred skrtici klapkou vyresen jinym zpusobem, jelikoz by BOV uz nestacil, a to takzvanym Anti-Lag systemem (bang bang system), nebudu zde psat jak funguje, je to mimo tema, jenom poznamenam ze se projevuje (jak uz nazev naznacuje) obcasnymy vybuchy a plameny z vyfuku. kdyby jste chteli o tomto systemu vedet vic staci napsat. Jestli to nekoho zajima jeste vice do prodrobna tak se sem klidne muzu o tomto rozepsat.