medick píše:
Doplnim: EEC funguje nasledovne - po nastartovani nebere signal z lambdy vubec (protoze je studena, a protoze je studeny motor), tudiz indikator nema co ukazovat. Pripadne blbosti... Po mirnem ohrani motoru - cca 2 minuty, pokud porad stojite na miste se zacne postupne menit signal do volnobezneho ventilu - EEC predpoklada, ze lambda uz je ohrata a tedy, ze krome volnobezneho ventilu bude ridit provoz nikoli pro nejrychlejsi zahrati na provozni teplotu, ale i dle chemie vyfukovych plynu. Tedy po tech nekolika minutach zacne fungovat tak jak ma. Pokud je z nejakeho duvodu lambda v kopru, je lepsi ji odpojit, nez nechat pripojenou, protoze EEC si misto odpojene lambdy dosadi svou standardni hodnotu, za cenu mirne zvysene spotreby. Pokud ale lambdu nechate tak jak je, a pritom je v kopru, ona obcas jeste jakz-takz zareaguje, tedy signal od ni se obcas zmeni, coz EEC interpretuje jako dukaz jeji funkcnosti a reguluje bohatost smesi podle techto zbloudilych hodnot. Vysledkem muze byt skakani, chcipani, nebo naopak spotreba pres dvacet litru na sto hopsani...
Je mi líto, ale nemohu plně souhlasit: to o dvou a více minutách platí pro lambda sondy NEVYHŘÍVANÉ. VYHŘÍVANÁ lambda sonda je připravena k použití cca po 20 - 30s. Pracovní teplota lambdy je 350stupňů Celsia, kdy se keramika sondy stává vodivá pro ionty kyslíku(lambda je zjednodušený název pro snímač obsahu kyslíku ve výfukových plynech). Dále VYHŘÍVANÁ lambda má stále stejnou a optimální pracovní teplotu(reguluje si ho sama lambda), tak je dosahováno lepší účinosti a stabilního složení výfukových plynů. Životnost denšních lambda sond s vyhříváním se udává 120ooo - 150ooo km, u nevyhřívaných je to cca 1/2 - 3/4.
Taktéž RJ pozná bezpečně mrtvou lambdu, jelikož její průběh je definován a dá se jednoduše v programu hlídat, tudíž bych se nebál nějakého občasného "jako připojení" a použití vadné labdy řídící jednotkou.
Současná drtivá většina lambd je tzv: prstovité konstrukce. Jejím následovníkem je sonda tzv: planární, která má lepší odolnost proti mechanickým a tepelným změnám(vždy se mi líbí, když vidím někoho, jak přijede s horkým motorem do myčky, zvedne kapotu a vapkou meje motor
aníž by to nechal alespoň pár minut vychladnout...
) a je připravena k provozu za 10s.
Spotřeba 20L je sice exktrém, ale nejenom se špatnou, ale i odpojenou lambdou bude velká spotřeba. Jelikož RJ dosadí hodnoty "jako" při 20stupních Celsia
Tak asi tak, informace čerpány na přednáškách o spalovacích motorech a scriptech