Dnes jsem se byl v servisu podívat na
rozebraný variátor CTX a přináším pár komentovaných obrázků. Snad se budou někomu hodit.
Rozebraný variátor vypadá skutečně úctyhodně. Opravdu pěkný kousek opracované oceli...
Hlavní příčina poruchy se zdá být jasná: "Klínový" řetěz variátoru má prasklou jednu z mnoha tenkých ocelových obručí, které drží celý řetěz pohromadě (horní šipka), a poškozené (i když ne úplně vypadlé) jsou i některé klínky (spodní šipka). Tahle "díra" zřejmě působila ono "drhnutí" a upadlé kousíčky řetězu zapadlé mezi řetěz a kuželové kolo zřejmě byly příčinou prokluzování a špatné akcelerace.
Celý vnitřek je bohužel plný nasekaných úlomků klínků a ocelové obruče řetězu. Ty součástky jsou z nesmírně pevné oceli a jsou velmi, velmi ostré.
I zvenku je vidět, jak se úlomky v převodovce mlely a posekaly povrch soukolí.
Největší průšvih lze ale zřejmě čekat uvnitř citlivé hydrauliky. A to nejen ve viditelných částech ("labyrint" dole)...
...ale hlavně v té nejdůležitější části hydrauliky, kam se prakticky nedá dostat.
Co bylo prvotní příčinou poškození řetězu, to se už asi nedá přesně určit. Možná únava materiálu, možná "něco" jiného, co se při jízdě uvolnilo a do řetězu narazilo. Množství ocelových střípků rozesetých po celé převodovce (hlavně v hydraulice) vylučuje možnost prosté výměny řetězu. Samotné součástky řetězu (pytlík s klínky a obručemi) prý stojí kolem 20 tisíc Kč, což i s prací odpovídá ceně 30 tisíc, kterou uvádí "dj.DEKL". Bohužel, moje situace je vinou střípků trochu jiná a jediným řešením se zdá kompletní výměna za repasovaný variátor se zárukou v ceně 90 tisíc Kč nebo výměna za kompletní variátor z bouračky s nejasnou prognózou. Obě varianty se mi zdají nereálné.
Technik servisu mi však nabídl přestavbu na manuál a velmi předběžně ji odhadl na 15 až 20 tisíc Kč. To je cena, za kterou do toho půjdu.
Ledaže by měl někdo z vás na prodej málo jetý variátor za rozumný peníz. Nebo vás napadá ještě jiné řešení?
Předem děkuji za případné rady.