Obecně tento motor spadá do kategorie "pro tuning naprosto nevhodné", ale něco málo by z toho přeci jen být mohlo. Pouštět se do velkých úprav jako výměna vstřiků, čerpadla, vaček, EEC atd. opravdu u tohoto motoru nemá cenu a za ty prachy je lepší koupit rovnou jednaosmu s XR3i, nebo obyčejnou a doladit ji kitem.
O 1,6 Zetecu se říká, že je uškrcená kvůli nějaké trhlé německé normě, takže největší žába na prameni bude asi v EEC a ostatní věci tomu budou přizpůsobené - vačky, sání, vstřiky, výfuk, atd. Protože pouštět se do úpravy EEC bez úpravy zmíněného nemá smysl - jak jsme si řekli - co takhle zkusit EEC jen trochu oblbnout v rámci téměř sériových možností. Jak EEC dávkuje palivo do motoru je dáno spoustou parametrů a empirických hodnot (viz popis funkce EFi), tak ovlivnění některých z nich by nám mohlo dát nějakého poníka navíc. Laborovat s lambda sondou se nevyplatí, přestože má na složení směsi asi největší okamžitý vliv - podivné hodnoty z lambdy EEC buď zblbnou, nebo ji bude EEC ignorovat, a to má spíše opačný efekt, než je žádoucí. A hlavně to není potřeba, při přišpendlení plynu na zem EEC lambdu ignoruje
Takže určitý potenciál je v úpravě čidla teploty nasávaného vzduchu a čidle teploty chladící kapaliny. Pokud si bude EEC "myslet", že je venku kosa, bude předpokládat, že je vzduch hustší a dá tam více šťávy a měla by i směs zapálit s větším předstihem (je bohatší). Podobný vliv bude mít i čidlo teploty chladící kapaliny, kde se ale nepočítá s tím, že by směs byla bohatší, ale s tím, že se část benzínu srazí na studených stěnách válce, takže se opět nadávkuje při vstřiku více benzínu, ovšem jak je to s předstihem, toť otázka. Mohlo by se ještě zkusit laborovat s váhou vzduchu, ale zkušenosti jsou zatím takové, že jakákoli jiná váha, než je předepsaná, má na výkon vždy negativní vliv. No, takže jsme do motoru dostali trochu více šťávy, ale chce to i více vzduchu. Na turbo raději rovnou zapomeneme, ale co určitě pomůže, je úprava sacího filtru. Buď výměnou standartního airboxu za konus, ovšem zde je problém s nasáváním teplého vzduchu od motoru, my potřebujeme studený, který je hustší a spálí se v něm více benzínu. Nebo výměnou standartní papírové vložky za sportovní bavlněné. Takže jsme trochu oblbli čidlo teploty vzduchu, zprůchodnili sání. S touto úpravou nám to bude jezdit na lehce bohatější směs s větším předstihem (a spotřebou), proto by asi bylo i vhodné jezdit na Natural98. Určitě by taky pomohlo slícování sání a výfuku, leštění v tomto případě opět asi nemá smysl (už třeba jen proto, že v polovině případů jsou sací parohy plastové. Nelze očekávat nějaký drastický nárůst, ale 5-10 poníků by z toho mohlo být, ne?
No tolik moje laicko-teoretické úvahy. Prosil bych teď rozsáhlou diskuzi, jestli je to totální kravina, nebo by na tom mohlo něco být, jaký to může mít dopad na životnost motoru a případně něčí zkušenosti - pokud někdo něco takového už zkoušel.