*Výška hladiny chladící směsi
*Hlavní větrák chlazení
*Teplota motoru
*Teplota okolí
*¨Vzduchový filtr
*Vedení vzduchu z filtru do tělesa škrtící klapky
*Řemeny vodního čerpadla a hlavního větráku
*Termostat
*Systém zpětného přisávání spalin (EGR)
*Celkový stav motoru
*Stav kabelového svazku a ostatních vodičů
Snímač teploty nasávaného vzduchu, též označovaný jako ACT (Air Charge Temperature) , je v podstatě transistor citlivý na teplo, přitom platí, že čím vyšší je jeho teplota, tím vyšší je jeho elektrický odpor. Snímač je napájen referenčním napětím z řídící jednotky, toto napětí je působením ACT změněno na signální hodnotu a vedeno zpět do ŘJ. Elektrický odpor tohoto čidla závisí na teplotě nasávaného vzduchu, s níž je snímač ostatně v přímém kontaktu
Při stanovení poměru výbušné směsi a úpravě křivek časování hraje teploměr nasávaného vzduchu velmi výraznou roli. V těchto rovnicích je teplota čehokoliv rozhodující především proto, že zážeh a palivo mají hodnoty víceméně konstantní. Vzduch a jeho specifické vlastnosti za daných teplot jsou vzhledem ke vstřikování paliva nejdůležitější proměnnou a je proto více než vhodné uchovávat data o teplotě nasávaného vzduchu. Konstrukce ACT je velmi jednoduchá, proto lze předpokládat, že původ případných problémů bude třeba hledat jinde než právě v čidle teploty nasávaného vzduchu.
Před zkouškou ACT (a vlastně jakékoliv součásti vstřikovacího systému) spusťte autodiagnostiku řídící jednotky a získané kódy poruch vám spolu s dalšími příznaky pomohou určit původ komplikací. K vyzkoušení ACT nepotřebujete nic jiného než voltmetr. Nejdříve můžete zjistit signální napětí vysílané z čidla do ŘJ. Druhá metoda je zkouška proměnlivosti odporu odpojené sondy: změny odporu změřte mezi připojovacími kolíky. K úspěšnému provedení autodiagnostické sekvence s klíčem v poloze 1 je nutné, aby teplota motoru byla vyšší než 10°C. Autodiagnostika se spuštěným motorem vyžaduje, aby teplota motoru byla vyšší než 82°C.
Snímač teploty nasávaného vzduchu |
Teplota |
Signální napětí |
El. odpor |
F° |
C° |
Volty |
k ohm |
302
|
160
|
0.12
|
0.54
|
267
|
131
|
0.20
|
0.80
|
250
|
120
|
0.30
|
1.18
|
230
|
110
|
0.36
|
1.55
|
212
|
100
|
0.47
|
2.07
|
194
|
90
|
0.61
|
2.80
|
176
|
80
|
0.80
|
3.84
|
158
|
70
|
1.04
|
5.37
|
140
|
60
|
1.35
|
7.60
|
122
|
50
|
1.72
|
10.97
|
104
|
40
|
2.16
|
16.15
|
86
|
30
|
2.62
|
24.27
|
68
|
20
|
3.06
|
37.30
|
50
|
10
|
3.70
|
58.75
|
32
|
0
|
3.97
|
65.85
|
14
|
-10
|
4.42
|
78.19
|
-4
|
-20
|
4.87
|
90.54
|
-22
|
-30
|
4.89
|
102.88
|
-40
|
-40
|
4.91
|
115.23
|
Údaje v tabulce odpovídají referenčnímu napětí VREF=5,0V. Skutečné hodnoty se mohou lišit až o 15%, v závislosti na čidle a konkrétním používaném referenčním napětí.
Autor překladu : J.Kastner -
j.kastner@centrum.cz