E-Mail : info@ford-escort.cz

 
 
 
 


 
 
Snímač teploty nasávaného vzduchu (ACT)



Předtím, než začnete dštít oheň a síru na ACT a začnete uvažovat o jeho výměně, měli byste pečlivě zkontrolovat stav ostatních součástí chladicího systému. Na funkci ACT mají vliv:

*Výška hladiny chladící směsi
*Hlavní větrák chlazení
*Teplota motoru
*Teplota okolí
*¨Vzduchový filtr
*Vedení vzduchu z filtru do tělesa škrtící klapky
*Řemeny vodního čerpadla a hlavního větráku
*Termostat
*Systém zpětného přisávání spalin (EGR)
*Celkový stav motoru
*Stav kabelového svazku a ostatních vodičů

Snímač teploty nasávaného vzduchu, též označovaný jako ACT (Air Charge Temperature) , je v podstatě transistor citlivý na teplo, přitom platí, že čím vyšší je jeho teplota, tím vyšší je jeho elektrický odpor. Snímač je napájen referenčním napětím z řídící jednotky, toto napětí je působením ACT změněno na signální hodnotu a vedeno zpět do ŘJ. Elektrický odpor tohoto čidla závisí na teplotě nasávaného vzduchu, s níž je snímač ostatně v přímém kontaktu


Při stanovení poměru výbušné směsi a úpravě křivek časování hraje teploměr nasávaného vzduchu velmi výraznou roli. V těchto rovnicích je teplota čehokoliv rozhodující především proto, že zážeh a palivo mají hodnoty víceméně konstantní. Vzduch a jeho specifické vlastnosti za daných teplot jsou vzhledem ke vstřikování paliva nejdůležitější proměnnou a je proto více než vhodné uchovávat data o teplotě nasávaného vzduchu. Konstrukce ACT je velmi jednoduchá, proto lze předpokládat, že původ případných problémů bude třeba hledat jinde než právě v čidle teploty nasávaného vzduchu.

Před zkouškou ACT (a vlastně jakékoliv součásti vstřikovacího systému) spusťte autodiagnostiku řídící jednotky a získané kódy poruch vám spolu s dalšími příznaky pomohou určit původ komplikací. K vyzkoušení ACT nepotřebujete nic jiného než voltmetr. Nejdříve můžete zjistit signální napětí vysílané z čidla do ŘJ. Druhá metoda je zkouška proměnlivosti odporu odpojené sondy: změny odporu změřte mezi připojovacími kolíky. K úspěšnému provedení autodiagnostické sekvence s klíčem v poloze 1 je nutné, aby teplota motoru byla vyšší než 10°C. Autodiagnostika se spuštěným motorem vyžaduje, aby teplota motoru byla vyšší než 82°C.


Snímač teploty nasávaného vzduchu
Teplota Signální napětí El. odpor
Volty k ohm

302

160

0.12

0.54

267

131

0.20

0.80

250

120

0.30

1.18

230

110

0.36

1.55

212

100

0.47

2.07

194

90

0.61

2.80

176

80

0.80

3.84

158

70

1.04

5.37

140

60

1.35

7.60

122

50

1.72

10.97

104

40

2.16

16.15

86

30

2.62

24.27

68

20

3.06

37.30

50

10

3.70

58.75

32

0

3.97

65.85

14

-10

4.42

78.19

-4

-20

4.87

90.54

-22

-30

4.89

102.88

-40

-40

4.91

115.23


Údaje v tabulce odpovídají referenčnímu napětí VREF=5,0V. Skutečné hodnoty se mohou lišit až o 15%, v závislosti na čidle a konkrétním používaném referenčním napětí.





Autor překladu : J.Kastner - j.kastner@centrum.cz