Srdcem čidla barometrického tlaku je piezoelektrická destička reagující na změny tlaku. Jejím výstupem však není změněné napětí, ale změna kmitočtu. Výstupní frekvence je přímo úměrná k poklesu tlaku v sacím potrubí. BP zaznamenává změny v barometrickém tlaku vzduchu a umožňuje tak řídící jednotce reagovat na hodnotu nadmořské výšky, ve které se vozidlo pohybuje. Výstupní signál má vliv na poměr vzduchu a paliva ve směsi, zážeh a míru využití zpětného přisávání spalin do válce (systém EGR). Čidlo barometrického tlaku bylo včleněno do prvních řídících systémů založených na podtlakovém regulátoru MAP. Přestože si MAP a BP jsou vizuálně velmi podobné, jimi generované signály pro ŘJ se od sebe výrazně liší. V roce 1994 si Fordovi konstruktéři uvědomili, že tlak vzduchu hraje důležitou roli pouze tehdy, když váha vzduchu (čidlo MAF) informuje počítač o množství vzduchu využívaném v motoru.