E-Mail : info@ford-escort.cz

 
 
 
 


 
 
Snímač teploty chladící směsi (ECT)



Předtím, než začnete dštít oheň a síru na ECT a začnete uvažovat o jeho výměně, měli byste pečlivě zkontrolovat stav ostatních součástí chladicího systému. Na funkci ECT mají vliv:

*Výška hladiny chladící směsi
*Hlavní větrák chlazení
*Vodní čerpadlo
*Řemeny vodního čerpadla a hlavního větráku
*Termostat
*Základní nastavení zážehu
*Celkový stav motoru
*Stav kabelového svazku a ostatních vodičů

Snímač teploty chladící směsi, mimo jiné označovaný jako ECT (Engine Coolant Temperature) , je v podstatě transistor citlivý na teplo, přitom platí, že čím vyšší je jeho teplota, tím vyšší je jeho elektrický odpor. Snímač je napájen referenčním napětím z řídící jednotky, toto napětí je působením ECT změněno na signální hodnotu a vedeno zpět do ŘJ. Elektrický odpor tohoto čidla závisí na teplotě chladicí směsi, s níž je snímač ostatně v přímém kontaktu..


V pomyslném žebříčku důležitosti čidel je ECT na velmi pěkném třetím místě, což znamená, že při výpočtu poměru spalované směsi a úpravě křivek časování zážehu jsou jím dodávané údaje velmi důležité. V těchto rovnicích je teplota čehokoliv rozhodující především proto, že zážeh a palivo mají hodnoty víceméně konstantní. Vzduch a jeho specifické vlastnosti za daných teplot jsou vzhledem ke vstřikování paliva nejdůležitější proměnnou a je proto více než vhodné uchovávat data o teplotě nasávaného vzduchu. Konstrukce ECT je velmi jednoduchá, proto lze předpokládat, že původ případných problémů bude třeba hledat jinde než právě v čidle teploty chladící kapaliny.

Před zkouškou ECT (a vlastně jakékoliv součásti vstřikovacího systému) spusťte autodiagnostiku řídící jednotky a získané kódy poruch vám spolu s dalšími příznaky pomohou určit původ komplikací. K vyzkoušení ECT nepotřebujete nic jiného než voltmetr. Nejdříve můžete zjistit signální napětí vysílané z čidla do ŘJ. Druhá metoda je zkouška proměnlivosti odporu odpojené sondy: změny odporu změřte mezi připojovacími kolíky. K úspěšnému provedení autodiagnostické sekvence s klíčem v poloze 1 je nutné, aby teplota motoru byla vyšší než 10°C. Autodiagnostika se spuštěným motorem vyžaduje, aby teplota motoru byla vyšší než 82°C.


Snímač teploty chladící směsi
Teplota Signální napětí El. odpor
Volty k ohm

302

160

0.12

0.54

267

131

0.20

0.80

250

120

0.30

1.18

230

110

0.36

1.55

212

100

0.47

2.07

194

90

0.61

2.80

176

80

0.80

3.84

158

70

1.04

5.37

140

60

1.35

7.60

122

50

1.72

10.97

104

40

2.16

16.15

86

30

2.62

24.27

68

20

3.06

37.30

50

10

3.70

58.75

32

0

3.97

65.85

14

-10

4.42

78.19

-4

-20

4.87

90.54

-22

-30

4.89

102.88

-40

-40

4.91

115.23


Údaje v tabulce odpovídají referenčnímu napětí VREF=5,0V. Skutečné hodnoty se mohou lišit až o 15%, v závislosti na čidle a konkrétním používaném referenčním napětí.





Autor překladu : J.Kastner - j.kastner@centrum.cz