E-Mail : info@ford-escort.cz

 
 
 
 


 
 
Lambda sonda (Oxygen Sensor, HEGO)



Lambda sonda není jedinou součástkou, která trpí terminologickou nejednotností. Existují tedy i další názvy pro jeden předmět:
  • Kyslíková sonda (Oxygen Sensor „O2“ nebo „O2S“, případně „O2´s“)
  • Čidlo kyslíku ve spalinách (Exhaust Gas Oxygen Sensor, EGO)
  • Vyhřívané čidlo kyslíku (Heated Oxygen Sensor, HOS)
  • Vyhřívané čidlo kyslíku ve spalinách (Heated Exhaust Gas Oxygen Sensor, HEGOS)

Pojem lambda sonda vychází ze značky pro přebytek vzduchu v nasávané směsi označovaný jako lambda, ?. Množství vzduchu pro ideální shoření paliva v motoru bylo matematicky stanoveno na hodnotu 14,7:1, směs takto bohatou chápeme jako tzv. stechiometrickou (?=1). Spalování stechiometrické směsi je nejúčinnější, vzniká při něm nejmenší množství škodlivých látek. Směsi chudé (? > 1.0) obsahují vysoké množství vzduchu, směsi bohaté (? < 1.0) naopak obsahují vzduchu méně.


Ne všechna kyslíková čidla jsou vyhřívána, proto tedy slovo vyhřívaný nemusí platit pro váš vůz.

Význam pojmů „bohatá směs“, „ideální směs“ a „chudá směs“ plně závisí na situaci, ve které je budete používat. Ideální směs je množství paliva potřebné pro konkrétní chování motoru. Bohatá směs je taková směs, ve které je obsaženo více paliva než je potřeba. Chudá směs se vyznačuje příliš malým množstvím paliva pro danou situaci.

Lambda sonda snímá obsah kyslíku v plynech vedených výfukovým kanálem a v závislosti na zaznamenané koncentraci tohoto plynu generuje signální napětí s proměnlivou hodnotou. Pokud je koncentrace kyslíku ve spalinách vysoká (chudá směs paliva a vzduchu), signální napětí je nižší než 0,4V. Nízkému obsahu kyslíku (bohatá směs paliva a vzduchu) odpovídá signální napětí vyšší než 0,6V. Lambda sonda naznačuje řídící jednotce, zda se konkrétní použitá směs paliva a vzduchu v uzavřené smyčce blíží stechiometrické hodnotě 14,7:1. Hodnota signálního napětí směrovaného do řídící jednotky se pohybuje mezi 0,0V a 1,1V.







Kód Umístění sondy Popis chyby
172 / 41 KOER vpravo nebo vzadu Lambda signalizuje chudou směs.
136 / 91 KOER vlevo nebo vepředu
176 CM vlevo nebo vepředu
173 / 42 KOER vpravo nebo vzadu Lambda signalizuje bohatou směs.
137 / 92 KOER vlevo nebo vepředu
177 CM vlevo nebo vepředu
144 / 41 CM vpravo nebo vzadu Nebyl zaznamenán korekční signál sondy, odpojení.
139 / 91 CM vlevo nebo vepředu
171 CM vpravo nebo vzadu Dosažení hraničních hodnot směsi
175 CM vlevo nebo vepředu


    Poruchy jedné nebo více následujících položek jsou příčinou signalizované poruchy sondy:
  • Zkontrolujte olej v motoru (možné znečištění palivem).
  • Zkontrolujte tlak v přívodu paliva.
  • Zkontrolujte, zda přívod paliva udrží tlak po dobu 60 vteřin.
  • Celkový stav motoru.
  • Vstřikovače (netěsnost, neprůchodnost, znečištění)
  • Druhotné sání vzduchu (Thermactor).
  • Hadice odtahu benzinových par z klikové skříně (PCV) je neprůchodná.
  • Netěsnosti podtlakového systému.
  • Gumové O-kroužky vstřikovačů.
  • Solenoid odtahu par z palivové nádrže je nefunkční.
  • Snímač MAP/MAF.
  • Porucha cívky zapalování.
  • Celkový stav kabelového svazku.
  • Opotřebovaná lambda sonda (obecně se doporučuje výměna po ujetí 100 000km).






Autor překladu : J.Kastner - j.kastner@centrum.cz