E-Mail : info@ford-escort.cz

 
 
 
 


 
 
Snímač otáček motoru (Stator, RPM)



Toto čidlo dodává řídící jednotce informace o počtu otáček motoru. Jde však o mnohem více než jen o zdroj informací pro otáčkoměr, tato součástka má na starosti tři veličiny spojené s rotací:

  • Počet otáček motoru za minutu, akcelerace
  • Identifikace jednotlivých válců – který válec čeká na výbušnou směs a zážeh
  • Poloha klikové / vačkové hřídele – otevírání a zavírání ventilů



Snímač sám využívá Hallova efektu, tedy specifických vlastností magnetického pole. Je uložen těsně pod rozdělovačem a snímá signál tvořený magnetickým polem ozubeného kola. Počet zubů kola odpovídá počtu válců motoru, otáčí se stejnou rychlostí jako rozdělovač a vačková hřídel. Pokud jste majitelem motoru V8, kolo má 8 zubů. 7 je stejných, jeden je výrazně menší – tímto způsobem je označen válec č. 1.



Při otáčení ozubeného kola dochází k narušení magnetického pole. Zařízení fungující na principu Hallova efektu mohou díky poruchám pole generovat signál podobný sinusoidě. Tuto vlnu označujeme jako zaznamenaný profil zapalování (Profile Ignition Pickup - PIP). Zobrazuje stav motoru 10° před HÚ. Někteří lidé si myslí, že tuto úlohu plní čidlo otáček TFI, to je omyl. Signál PIP prochází ze statoru do TFI nezměněn, poté je odveden do řídící jednotky.

Stator je natolik přesný, že změny vaček se nemusí vyplatit. Počítač obsahuje program, který na základě PIP signálu určuje, kdy je třeba otevřít injektory. Změny časování ventilů výměnou vačkových hřídelí si počítač nevšimne, proto lze předpokládat, že výkon motoru a volnoběh nebudou zcela optimální.

V jiném oddíle autor již uvedl, že tento snímač je velmi důležitý. Pokud nepracuje správně, ŘJ se nedozví nic o otáčení motoru a celé vozidlo může plnit roli elegantního těžítka na papír. Je-li rozdělovač ve vašem voza vybaven také čidlem otáček TFI, problém může být i v něm (PIP signál musí projít do ŘJ právě přes TFI). Jak stator, tak i TFI používají stejné obvody a uzemnění, proto porucha jednoho může způsobit poruchu druhého. V dobrých a zodpovědných autosalonech a ve většině doporučovaných servisech bývá proto nepsaným pravidlem vyměnit spolu se statorem zároveň i TFI. Ve většině případů se tím zabrání opalování podobného problému během několika týdnů.



PIP signál při 1000 ot/min:


PIP signál při 3000 ot/min:





Autor překladu : J.Kastner - j.kastner@centrum.cz