Snímač polohy škrticí klapky (Throttle Position Sensor, TPS, TP)
Snímač polohy škrticí klapky je umístěn po straně tělesa škrticí klapky a podává počítači informace o poloze škrticí klapky. Vcelku náročné, že. Princip funkce TPS je velmi jednoduchý, jedná se o potenciometr, tedy stejnou věc, jako je regulátor osvětlení palubní desky. Snímač je napájen přes kontakt uzemnění signálního napětí. S postupným otevíráním klapky vzrůstá napětí směrované do řídící jednotky a naopak klesá napětí odcházející portem VREF. Správná funkce TPS bude ovlivněna stavem následujících komponent:
Bowden a ovládací kabel škrticí klapky
Stupeň znečištění tělesa škrticí klapky
Netěsnosti podtlakového systému
Vzduchový filtr
Stav vzduchového kanálu mezi filtrem a tělesem klapky
Celkový stav motoru
Celkový stav kabelového svazku a příslušných vodičů
Data proudící do systému z TPS jsou velmi důležitá pro určení poměru palivové směsi a křivek zážehu, jedná se totiž o senzor přímo ovládaný obsluhou, tedy řidičem. V rovině výměny informací mezi řidičem a řídící jednotkou plní TPS roli telefonu: ŘJ poslouchá každý váš povel vyjádřený plynovým pedálem. Snímač polohy je vybaven plovoucím algoritmem, jenž v každé situaci hledá polohu minimálního možného otevření škrticí klapky (odpovídající stavu CLOSED THROTTLE = klapka zavřená, tedy volnoběh. Nejedná se pochopitelně o opravdový volnoběh, kdy není plynový pedál stlačován, ale o simulovaný, virtuální stav polohy klapky pro udržení momentálních otáček. Na takto zjištěné poloze závisí i typ nadcházející provozní situace – viz oddíl Provozní situace-strategie. Díky tomuto opatření mizí nutnost nastavovat senzor pro referenční hodnotu stavu skutečného úplného zavření klapky. Další výhodou je automatická adaptace na změny systému (stárnutí/opotřebování) a není též nutné konfigurovat jednotlivé TPS zvlášť pro různé typy vozidel.
Úplné zavření klapky může být simulováno kdekoliv mezi 0,6 a 1,0V
Částečné otevření klapky je stav při 0,04V nad úplným zavřením
Úplné otevření klapky je stav při 2,71V nad úplným zavřením
Počet otáček motoru za minutu, akcelerace
Identifikace jednotlivých válců – který válec čeká na výbušnou směs a zážeh
Poloha klikové / vačkové hřídele – otevírání a zavírání ventilů
Dříve, než se rozhodnete testovat snímač polohy klapky, proveďte samotestovací procesy pomocí konektoru STI, viz příslušný oddíl. Servisní kódy, které budou zobrazeny během testu, vám s pomocí ostatních projevů poruchy pomohou lépe určit příčinu problému. Při provádění diagnostiky snímače se používá voltmetr. Při měření napětí mezi kontakty TPS a SIG RTN (viz obrázek níže) je nutné kabelový svazek uzemnit. Konkrétní hodnota napětí v jakýkoliv daný moment není příliš důležitá, všímejte si především změn napětí spojených se změnami polohy klapky. Snímač polohy, který nevykazuje stabilní nárůst signálního napětí při postupném otevírání klapky, je vadný a je třeba jej vyměnit. Pozornost byste měli věnovat i mechanickým problémům ovládání klapky. Může dojít k znečištění a následně omezení hybnosti ovládacího lanka. V některých případech zjistíte, že při některém z předcházejících servisních zásahů byla změněna poloha regulačního šroubku volnoběhu. Následkem podobných kroků je změna charakteristiky volnoběhu a tedy i vypočítávané „uzavřené“ polohy škrticí klapky. TPS by neměl vyžadovat žádné úpravy, ale poté, co byly prováděny změny nastavení regulačního šroubku volnoběhu, nastavení snímače by mělo odpovídat nastavení volnoběhu. Pokud je počet otáček při volnoběhu nízký a TPS přitom generuje silné signální napětí, pravděpodobně se setkáte s velkými komplikacemi. V případě, že se rozhodnete výrazným způsobem (vrtačkou…) upravit těleso škrticí klapky na signál volnoběhu 0,6 – 1,0V, zkuste nejdříve zkontrolovat regulační šroubek volnoběhu. Uvidíte, co to udělá.