Ford Escort se poprvé představil veřejnosti na bruselském autosalónu v roce 1968 a bylo to první ,,evropské" auto pod taktovkou nově založené (1967) evropské centrály Ford of Europe. Escort MKI, vyráběn v Anglii a Německu, přichází na trh s motorem vpředu a zadním náhonem a poprvé hřebenové řízení s kloubovým hřídelem volantu. Zpočátku bylo nabízeno ve dvou a čtyřdveřové verzi s chromovanými rámečky světel a části masky. Časem přibyla verze kombi/van.
Escort MKI drtil silnice benzínovými motory s obsahy 1.1, 1.3 a 1.6 l. Na některé trhy se dodávala s motorem 0.950 l. V základním provedení motor OHV pětkrát uloženým klikovým hřídelem, měl motor 1100 s kompresní poměr 8 : 1 největší výkon 31 kW při 5500/min a dosahoval největší rychlosti 132 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládal vůz během 24,7 s. Hmotnost vozu 760 kg a spotřeba 9,5 l/100 km, což v tehdejší době řadilo Escort na špičku mezi konkurenty.
Model se vyznačoval velkým zavazadlovým prostorem 0,425 m3. Konstrukčně automobil odpovídal tehdejší době - samonosná ocelová karoserie, přední kola nezávisle zavěšena na spodních příčných ramenech a vzpěrách McPherson s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, zadní tuhá náprava byla zavěšena na podélných půleliptických perech, doplněných teleskopickými tlumiči. Brzdy kapalinové bubnové, u modelu 1300 na přání přední kotoučové.
Jako vrchol nabídky přišli modely s šestnáctiventilovými čtyřválci Lotus DOHC - RS1600, RS1800 a RS2000, které zaznamenali významné úspěchy i v automobilových soutěžích. Závodní RS2000 o obsahu 2.0 l o výkonu 177kW při 10.000 ot/min a zrychlení 0-100Km/h za 5.6 s !
Escort MKI se stal významným hráčem na evropském trhu a po 5 letech se celkem prodalo 2.155.301 automobilů.
V roce 1975 vyjel z výrobních linek faceliftovaný Ford Escort MKII. Představení modelu MKII již nebyla taková událost na trhu, jako v případě MKI. Změněn byl pouze vnější vzhled, jinak vše ostatní zůstalo stejné. Vrcholové modely zůstali RS1800 a RS2000. V té době se na prknech konstruktérů pomalu připravovala malá revoluce........
A revoluce se skutečně konala. Jen vývoj MKIII trval pod kódovým označením Erika pět let. Ford do něj investoval na tu dobu neuvěřitelné 2 miliardy marek včetně zajištění výrobních kapacit v Saarloisu a Halewoodu.
Escort MKIII se představil v září 1980 jako technicky nejvyspělejší malý rodinný vůz celé historie značky Ford. Konstrukce vycházela z počítačové simulace. S předchozím modelem neměl společný ani jeden díl, kromě modrobílého oválu vpředu a vzadu.Designérem byl známý Uwe Bahnsen.
Escort MKIII měl náhon na přední kola, nad nimi napříč uložený zážehový čtyřválec OHV pocházející z nové motorárny v Bridgendu. Byl prvním fordem se všenmi nezívisle zavěšenými koly a prvním modelem ve své třídě s cenově přijatelným hydromechanickým protiblokovacím zařízením ABS.
Od počátku se počítalo s různými karosářskými variantami - tří a pětidvéřový hatchback, třídveřové kombi a později se přidala užitková verze Express, pětidveřové kombi a čtyřdveřový sedan Orion, čtyři různé motory a výbavy L, GL a Ghia, jako světový projekt. Úspěch modelu podtrhl titul Car of the Year v roce 1981.
Sportovní modely reprezentoval model XR3 s decentními spoilery a především spádovými karburátory Weber DFT a výkonem 79 koní. V roce 1983 dostal vstřikování Bosch K-Jetronic s novým označením XR3i. Tento modell šel velice dobře na odbyt a jeho prodej přesáhl hranici dvou set tisíc vozů.
Po více jak 20 letech se Ford pustil společně s firmou Karmann do verze s otevřenou střechou, který započal velký úspěch verze Escort Cabrio i v dalších modelech. Dalším sportovním modelem se stala verze RS1600i, kde se na vývoji podílelo i oddělení motorsportu a který byl osazen motorem OHC 1.6 l a výkonu 115 koní. Ale hlavním vrcholem byl model RS Turbo s výkonem 130 koní, což byl první sériový Ford vybavený přeplňovaným zážehovým motorem. Vůz, který se stal základem různých sportovních modifikací, se vyráběl v období 1984-1990. V roce 1985 byl vůz homologován ve skupině A s výkonem motoru 250 koní!
Escort prodělal facelift v roce 1986. Největší změnou, který charakterizuje model MKIV je přední maska, přední náraznák. Další změna se pak odehrála na zadních světlech a zadním nárazníku. Vnější změny nebyly sice veliké, ale byli rozpoznatelné a vnímány jako nástupce předchozího modelu.
Motory zůstali stejné jako v předchozím modelu.
Brožury ke stažení :
Ford Escort MKV 10/1990 do 08/1992
Vývoj Ford Escort MKV a zajištění výrobních kapacit investoval Ford miliardu liber. Marketingová strategie firmy vycházela z písně skupiny Queen - Everything we do is driven by you (Vše, co děláme, řídíte vy). Escort se ve všech směrech a ve všech karosářských verzích zakulatil - verze combi v roce 1991.
Interér doznal také výrazných změn a poskočil o generaci dopředu směrem k pohodlí, prostoru a bezpečnosti. Lákavá a bohatá byla paleta pohonných jednotek, který zahrnovala zážehové i vznětové motory 1.3 l - 1.8 l. Bohatá byla také možnost výbavy - centrální zamykání, elektrická okna-zrcátka, vyhřívání zrcátek, vyhřívané čelní sklo, ABS, klimatizace, .... To všechno spolu s cenou přispělo k vysoké pozici na prodejních žebříčcích ve střední třídě .
Pohonné jednotky byly ke konci období modelu MKV obohaceny o konstrukčně nový motor s šestnáctiventilovou technikou a označením ZETEC (je možné se setkat i s označením ZETA)
o objemu 1.8 a výkonu 96kW - 130 koní ve sportovním modelu XR3i.
Dalším sportovním modelem se s upraveným podvozkem, spoilery a odlišné nárazníky znovu stal v roce 1991 Escort RS2000 s motorem DOHC o objemu 2.0 l a výkonu 110 kW - 150 koní, který Escort zrychlil na 100 Km/h za 8.3 s a maximální rychlost přes 200 Km/h !
Tato modelová řada zahrnovala i verzi Cabrio již v roce 1990 s motorem 1.6 EFi o výkonu 105 koní a o dva roky později s motorem z verze XR3i.
Nejúspěšnějším vozem Escort byl model RS Cosworth. Tento exot s nepřehlédnutelným zadním spoilerem, se stálým pohonem všech kol 4x4 a mezinápravovým diferenciálem s viskózní spojkou představený v roce 1992 s přeplňovaným dvoulitrovým motorem Cosworth YBT o základním výkonu 227 koní - v omezené sérii dokonce 300 koní. Automobil vyráběný firmou Karmann (týdenní produkce 25 vozů)
dosahoval maximální rychlosti nad 225 Km/h a celkem bylo vyrobeno 7145 kusů. Escort Cosworth byl také v roce 1993 nasazen v soutěžním MS, kde obsadil v následujících třech ročnících vždy třetí místo. Vozy RS Cosworth jezdili světové soutěže až do roku 1997.
Ford díky tlaku na větší bezpečnost urychlil facelift a již po dvou letech představil další modelovou řadu.
Brožury ke stažení :
Ford Escort MKVI 09/1992 do 12/1994
Facelift na konci roku 1992 odstartoval model s pořadovým číslem 6 (MKVI). Ve vnějším vzhledu se odehrály změny na přední části - kapota protažena do masky s oválným otvorem, zadní část s jiným tvarem zadních světel a pátých dvěří, do kterých byla vsazena mlhová světla.
Další a důležitou změnou byl pokrok v bezpečnosti - výztuhy ve dveřích v případě bočního nárazu, nové bezpečnostní pásy, atd.
V roce 1994 přestal být model Orion samostatnou řadou. V nabídce motorů se nic nezměnilo. Modelová řada MKVI samozřejmě zahrnovala i modely Express, Cabrio, Orion.
Sportovními modely zůstali XR3i s motorem 1.8 16V a RS2000 2.0 DOHC, který faceliftem dostal nové výraznější spoilery a nové zadní křídlo. Facelift se nijak nedotkl RS Cosworth.
Brožury ke stažení :
Ford Escort MKVII 01/1995 do 09/2000
V roce 1995 na trh vstoupil poslední model modernizovaného Escorta MKVII. Došlo k ještě většímu zakulacení a to zejména uvnitř se zcela novou palubní deskou, jiné sedáky atd., celkově došlo k přepracování celého vnitřního prostoru.
Zvnějšku se změnila hlavně přední část - zmenšil se přední oválný otvor, jiný tvar světlometů se sdruženými blinkry a jiným předním nárazníkem.
Nabídka motorů zahrnovala celkově 8 motorů od obsahů 1.4 - 1.8 a karosářské verze Express, Cabrio.
Sportovním modelem zůstával nadále RS2000, doplněný o speciální F1 edici HH Frentzen v omezeném počtu 500 ks, která zahrnovala karbonové doplňky v interiéru a výrobní číslo - bohužel se však v této verzi nějak zapomělo na kotoučové brzdy vzadu.
Bohužel další inovace se velice úspěšný typ Ford Escort nedočkal a na jaře v roce 1998 na ženevském autosalonu Ford ukázal veřejnosti nástupce - Ford Focus, který následně získal titul Car of the Year 1999.Výroba Escort byla oficiálně ukončena 21.července 2000.
S posledním vozem sjel z linky v Halewoodu Nick Scheele, předseda představenstva Ford of Europe. Jednalo se o pětidveřový hatchback v barvě Amparo Blue s výbavou Finesse. Escort se stal nejúspěšnějším vozem celé historie značky Ford a s počtem dvaceti milionů prodaných exemplářů předstihl dokonce i legendární model T.
Brožury ke stažení :
Pro návrat na hlavní menu, stiskněte velké logo Ford.