Výměna ložiska přední nápravyFORD ESCORT 1.8D R.V. 1989
použité ložisko Starline LO 00687 .264
Utahovací momenty:
matice náboj kola 90 Nm a poté povolit cca 30° (musí se volně otáčet!)
otočný čep 48 - 60 Nm
šroub brzdy 58 - 62 Nm
matice tlumiče 50 Nm
Pomůcky:
drát – provázek na třmen brzdy
drát -provázek + dřevená tyčka cca 40 cm na hnací hřídel
ocelová trubka = prodlužovák goly
velké kladivo 1000g a kladivo 200g
ocelovou desku jako pracovní stůl
ocelové tyčky na vymlácení ložiska
stojánek na auto = špalek
lepidlo na šrouby Loctite modré
šroubovák 8 mm
resistin
lešenářská trubka cca 1.5 m
Nářadí:
gola 30 středová matka kola
gola 19 šrouby kola
zahnutý očkový klíč 19 + imbus 6 na tlumič
plochý klíč 19 + hasák na povolení řídící tyče
gola 17 + očkový klíč 17 na svěrný šroub otočného čepu dolního ramene
Přípravné práce:
Nové ložisko umít v benzínu od konzervačních látek a potřít provozní vazelínou na ložiska.
Postup:
- šroubovákem vypáčit zajištění středové matky kola. Povolit středovou matku (gola 30 + prodlužovák goly) a šrouby kol (19),
- zvednout vozidlo, vložit pod vůz špalek a sundat kolo,
- ze zadní strany kotouče vymontovat 2 šrouby (17) co drží celý brzdič a za drát ho někam pověsit. Sundat kotouč,
varianta: A = uvolnit matici kulového čepu řízení (17). Z boku kulového čepu přiložit velké kladivo a z druhé starny prudký úder menším kladivem. Čep musí odskočit.
varianta: B = raději jen vyšroubovat řídící tyč z kulového čepu. Odpadne mnoho případných starostí (nejde čep ven, čep se protáčí, ..).
- vyšroubovat svěrný šroub pro spodní čep na rameni (17 + torx 50) a šroubovákem uvolnit sevření a dále:
varianta A = sklepnout rameno dolů alespoň podle návodů
poznámka: spodní rameno pěkně pruží,
varianta: B = 2m (kratší jsem neměl) lešenářská trubka vložená mezi nosník převodovky a zkrutnou tyčí, lehce zatlačit až čep vyklouzne,
- vyšroubovat středovou matku, chytnout těhlici a táhnout ji směrem ven a homokineták tlačit dovnitř, jakmile to vyjede, přivázat na poloosu i s homokinetákem dlahu (dřevěnou tyčku) a zavěsit tak aby se nalámal,
- vyjmout brzdovou hadici z objímky na tlumiči,
- vyšroubovat horní šroub tlumiče (19) a jako celek vyndat,
- ložisko je tam nalisované a drží pořádně. Staré vymlátit kladivem.
- před montáží nových ložisek řádně očistit pouzdra a hlavně dosedací plochy (Pozor: při montáži nových ložisek se uvolňovali nečistoty, které mi znečistily tukovou náplň. Takže muselo všechno ven, odstranit novou znečištěnou tukovou náplň a polepšit se). Za pomoci starého ložiska jako podložky a kladívka narazit nové ložiska do pouzder, nebo podle návodu jiných: sehnat trubku se stejným průměrem jako je vnější hrana ložiska a hnát ho tam přes ní a dávat pozor aby se nepříčilo,
- namazaná ložiska provozní vazelínou a vložíme dovnitř,
- za pomoci kladívka narazíme gufera,
- naťukáme kladívkem náboj do ložisek (Pozor na odletující nečistoty!),
- teď máme sestavený náboj, ložiska a těhlici, sestavu namontujeme zpět na auto,
- když je těhlice namontovaná zpět, našroubujeme na poloosu novou matici (je v sadě s ložisky). Utahovací moment 80 - 90 Nm (dotáhnout jako matku kol, za otáčení nábojem poklepat kladívkem – ložiska se musí usadit) poté polohu matky označíme. Matici povolíme a lehce dotahujeme až zmizí vůle v ložisku tj. povolení matky o cca 30° oproti původní poloze. Kolo se musí po dotažení lehce otáčet. Matici lehce zajistíme,
- provedeme krátkou zkušební jízdu cca. 5 km a poté zkontrolujeme:
1) teplotu náboje, která nemá být odlišná oproti druhému kolu. Pokud znatelně hřeje jsou moc utažené ložiska.
2) auto na zvedák a kolo nesmí mít znatelnou vůli v ložisku. V případě nutnosti dotáhnout,
- pokud je vše ok tak definitivně zajistíme matici.
p.s. děkuji všem autorům příspěvků z kterých jsem čerpal zkušenosti