Prosím o radu ohledně problému, který už řeším 1 a 1/2 roku. Vibrace při brždění. Neradujte se hned, že znáte odpověď. Jak to tedy začalo: Loni z jara mi auto (mondeo) začalo při sešlápnutí brzdového pedálu klepat. Ale jen při 70-ti. Jedete stovkou, šlápněte na brzdu, auto brzdí, rychlost klesá. V 80-ti začne vibrovat, v 70-ti hodně, v 60-ti se to uklidní a pak až do nuly normální. Do nohy to neklepe. Rok a půl staré přední kotouče Ferodo s obložením. Začalo se klasikou. Kontrola předních kotoučů. OK, vyměnilo se přední obložení, beze změny. Někde jsem se dočetl, že kdosi měl popraskané chladící přepážky, proto mu to sundané nenaměřilo nic, ale při tlaku brzd se kotouče začaly vlnit. Daly se tedy 14 dní po novém obložení ATE také nové kotouče ATE. Opět beze změny. Dále mi u Forda vyměnili silentbloky na ramenou, beze změny. Vyměněna táhla od stabilizátoru, kulové čepy, ložiska v kolech, stále beze změny. Až po roce mi kdosi poradil, ať v těch 70-ti zatáhnu za ručku, ať vím, jestli to dělá předek nebo zadek. Přestože se rozvibruje předek, je to zadní brzdou. Na tu ručku to vibruje uplně stejně jako na pedál. Jsou tam nové bnubny, protože automechanik objevil (u Forda sio tihi nevšimli) prasklý buben. Nechal jsem je tedy vyměnit. Rovnou s tím i obložení, rok a půl před tím jsou měněné samostavy. Před rokem mi u Forda vyměnili táhla od zadního stabilizátoru. Vše stále beze změny. Vlastně jedna změna přece. Po výměně bubnů to přestalo dělat v 70-ti a začalo v 50-ti. Jeli jsme s tím do Chorvatska, protože všichni říkali, že to je naprosto vpořádku. Když jsme se vrátili, dělá to jak v 70-ti, tak v 50-ti. Konzultace s jiným automechanikem je taková, že vibrace se nepřenášejí od zadní nápravy, ale že tam vznikají. To znamená, že tlumiče a zadní silentbloky to jistě nevyřeší, maximálně mírně utlumí. Přestože jsou bubny vyměněné v červnu 2008, dnes jsem zjistil, že když jemně zatáhnu za ručku a zdvihnu zadek auta a budu otáčet s pravým zadním kolem, tak přes půlku otáčky jde hladce a přes druhou půlku otáčky velmi zduha. Prostě jako kdyby byl křivý buben. Tak jsem přeměřil náboj kola hodinkama, zkontroval zadní ložisko jestli nemá vůli, či nehučí. Je vpořádku. Ale při pohledu do bubnu na krajový dvojitý lem, je ten lem přesně na třetiny nahnědlý od vyhřátí. Na soustruhu jsme jej dnes přeměřili a v jednom místě, v délce asi o 1/4 otáčky - možná méně, je propad o 0,1mm. Což by mělo být sice v toleranci, ale ten žlábek se tam musel z nějakého důvodu udělat. Co se toho vyhřátí na třetiny týče, tak mi to připadá, jako když vrtákem vrtáte do plechu a tím, že se vám rozhodí vám udělá trojhrannou díru. Dle mého názoru při brždění vevnitř něco "lítá"a rozdrnčí to. Každopádně po roce a půl alespoň něco vím, ale není toho mnoho. Něco v zadních brdách rozvibruje celé auto a po třech měsících to něco málo udělalo i s bubnama (vyhřátí). Co teď, nějaké nápady? Ještě dodatek: Středová díra bubnu je akorát, je tam vůle opět 0,1mm. Ale pokud buben shodím a nandám. Nic jiného, tak to tak dva dny vibruje podstatně méně. Pak se to ale vrátí do stavu jako před tím. Taky na to má vliv zima. Resp. mráz. Pokud bude -5stC, nebude to vibrovat skoro vůbec, ale když bude +30stC, bude to vibrovat velmi silně. Jako když najedete z asfaltu na dlažbu. Tak a teď babo raď. Ve 3 servisech mi říkají, že se s tím nesetkali. To mne ale s prominutím netěší. Já to chci odstranit a vyřešit. Začínám mít podezření na závadu na brzdovém unašečí, nebo jak se tomu říká. Zkrátka na tom talíři, co drží prasátko. Pružiny na paknách jsou ok. Stejně je ale vyměním, protože to je stovková položka. Pro jistotu. To jsem ale už udělal 100x - něco pro jistotu. STK v dubnu naprosto vpořádku. U toho jsem byl. Ale na válcích to na 70 nerozjedou, žejo.
_________________ Focus Mk3 5dv. hatch, 1.0 Ecoboost 74kW
|