Dost jsem o tom přemýšlel, kluci a chtěl bych s Vámi probrat ještě dvě věci. Jinak samozřejmě to, že po přepnutí z benzínu u teplého motoru na volnoběhu na plyn začne Lambse vyklánět a hlásit obohacuj, jsem si na hrubo již obhlédl na budíkách, na osciloskopu to bude daleko přesnější a až bude auto zpátky doma (má ho manželka), tak na to vlítnu.
První věc je, jak už tady kdysi Tomin psal (snad budu správně interpretovat) - Tmap zjistí, jaký je aktuální tlak (a teplota) v sání, předá tuto informaci ř.j., která podle toho namíchá směs, resp. vypočte dávku benzínu. Pokud se do sání dostane nějaký vzduch navíc (teď mi jde o lehce pootevřenou netěsnící vzduchovou klapku), Tmap se o tom dozví a ř.j. směs poupraví. Jenže! Pokud toto vztáhnu na plyn, tak sice Tmap může hlásit co chce, nicméně ř.j. plynu bude samozřejmě svéhlavě pouštět tolik plynu, kolik má nastaveno ve své mapě a směs je najednou chudá...rozumím tomu správně? Tzn. pokud ano, tak pokud byla při montáži klapka v pořádku, byly i korekce blíže u sebe? Nebylo by teda dobré zařadit ještě do osciloskopu volnoventil, jestli u plynu už neotvírá jen málo a stejně díky malé dávce paliva plynu a vzduchu kolem klapky je směs chudší než na benzín? Podotýkám, že spodek benzínu je taky chudý, ne sice tolik ale je. Z klapky jsem si nevědomky stáhnul při čištění tu těsnící vrstvu a je přes ní na několika místech pěkně vidět.
Druhá věc je stav samotné lambdasondy. Když jsem se pokoušel uvolnit pístní kroužky petrolejem, tak zřejmě jakési množství ve válcích zůstalo a při prvním startu vylétl z výfuku dým. Další dny na dovolené začaly problémy se starty gradovat. Lehké náznaky byly už po výměně reduktoru v rámci garance, nicméně to byl tak každý desátý start. Těžko říct, kdy přesně to nastalo, je to už půl roku, každopádně když si toho všimne ženská, tak už na tom něco bude a pokud mi řekla, že "to blbě startuje od té doby, co jsi se v tom vrtal na chatě" (měla na mysli to uvolňování pístních kroužků
), tak to před tím asi nebylo tak zlé. Stačilo podržet chvíli déle klíček při startování a start byl bez problémů. Já startuju tak "na půl zubu", tudíž jsem si toho všimnul. Od té doby je signál Lambdy velmi líný, překmit z jedné krajní hodnoty do druhé je na volnoběhu otázka 1-2 vteřiny. Došlo k posunutí rozsahu lambda sondy směrem k nule, aktuálně ukazuje na volnoběhu od cca 2mV do 800mv. To znamená, že pásmo "směs je bohatá" versus "směs je chudá" nemá nyní poměr jako u nové 4:4(bráno stovky mV) ale 5:3. Čímž většinu času setrvává v bohaté a tedy hlásí "ochuzuj". Ve vysokých otáčkách se pak rozsah posune na hodnoty cca 60mV - 840mV, zatím jen podle budíků. Ani po resetu ECU odpojením baterie a následné kalibraci (kdesi jsem tu četl, že si ř. j . při stárnutí lambdy dokáže hranice rozsahu virtuálně posunout - přepočíst na stav nové lambdy) tento rozsah zůstává.
Dává toto smysl?
Na závěr se omlouvám za dlouhý příspěvek, přemýšlel jsem o tom dlouho do noci. Chtěl bych díky diskusi tady s Vámi dát nejdříve auto do přijatelného stavu po motorové staránce, než začnu "osočovat" plynaře (samozřejmě v nadneseném slova smyslu). Vždy mi vyšli vstříc, zejména pak pan Vodička, který dle mého soudu znalosti má a pokud jsem ho poprosil, aby přitáhl korekce plynu co nejblíže benzínovým, tak vyhověl, vzali s kolegou dva notebooky a jeli se projet. Naposledy však říkal, že už plyn dotahovat více nemůže, že množství plynu má taky svou hranici a že to někde bere falešný vzduch. A sehnat dneska ochotného plynaře, dokud není člověk donucen se v tom pošťourat sám (což občas ale jinak nejde, Vojbarzovi plně rozumím), není sranda...uffff, díky kucí
Jo a jako bonus - po druhém resetu ECU odpojením baterie mi to nechtělo hned chytnout. Omylem jsem teda nechal zaplý plyn, nicméně start vzhledem k studenému motoru byl provedený na benzín a na plyn to přepnulo až po delší době. Tlak benzínu bych vyloučil, protože motor nemá žádný problém udržet jízdu na vysoké otáčky při velkém zatížení velkou dobu, před startem čerpadlo bzikne tak na dvě vteřiny a je natlakováno. Je možné, že po startu jela ř.j. podle dávky korekce "0" a bylo to moc chudé?