Tak jsem hledal něco o zádržném systému Mondea, aby bylo vidět, že je ten systém zcela nekompatibilní s o generaci starším Escortem. Celý systém komunikuje s GEMem, což je systém, o kterém se Escortu v této podobě ani nemohlo zdát. Komunikace po CAN sběrnici a podle mého názoru, aby systém fungoval, musí mít i veškeré periferní součásti. Jelikož je bag řidiče (i spolujezdce) dvoustupňový, musela by se změnit i spirálová pružina pod volantem. Že ta z Mondea nebude do Escortu pasovat je víc než jisté.
Tady je možnost si o systému něco přečíst a než se bezhlavě pouštět do něčeho co je složité a vyžaduje trochu jiný přístup než jiné součásti auta. Airbag je choulostivý i na statický náboj a pokud vím, jednotka ho aktivuje kvůli zvýšení bezpečnosti jen střídavým napětím a nikoliv stejnosměrným, které je v běžné palubní síti.
Takže abych nebyl obviněn jen z pustého plácání proč to nejde, našel jsem tento popis a jako člověk pohybující se na silnicích tohoto státu, bych byl pro to, abys tenhle plán pustila z hlavy nebo alespoň měj ten volant jako atrapu bez aktivního bagu. Pokud se chceš zabít sama, je to tvůj problém, ale prosím neohrožuj ty, kteří si svého života cení více než ty......
Díky
Přídavný zádržný systém - Přídavný zádržný bezpečnostní systém s airbagy a předepínači bezpečnostních pásů (SRS)—Vozidla vyráběná do: 06/2003 Mondeo 2001 (10/2000-02/2007)
Přídavný zádržný bezpečnostní systém (SRS) byl zkonstruován především proto, aby chránil řidiče a spolujezdce na předním sedadle, aby v případě silného nárazu neutrpěli těžká zranění obličeje a horní části těla. Optimální ochrany je možno dosáhnout pouze tehdy, když je systém používán společně s konvenčními tříbodovými pásy. Bezpečnostní pásy tvoří nedílnou součást přídavného zádržného bezpečnostního systému.
Řidič, používající bezpečnostní pás, by měl posunout své sedadlo co nejvíce dozadu tak, aby na volant dosáhl mírně pokrčenýma rukama a aby mezi ním a volantem zůstala mezera.
Spolujezdec, používající bezpečnostní pás, nesmí sedět tak, aby se kryt airbagu přímo dotýkal jeho těla.
Přední airbagy a předepínače bezpečnostních pásů jsou aktivovány v případě přímého čelního nárazu nebo nárazu pod úhlem do 30 stupňů vlevo nebo vpravo od podélné osy vozidla.
Airbagy a předepínače bezpečnostních pásů mohou být použity jen jednou. V případě, že došlo při kolizi k aktivaci airbagů a předepínačů bezpečnostních pásů, nebudou tyto při následné kolizi snižovat riziko poranění.
V případě, že při nárazu dojde k aktivaci bočních airbagů, přední airbagy budou při následném čelním nárazu aktivovány, pokud bude dosaženo spouštěcí úrovně.
Za určitých okolností, ačkoliv poškození vozidla může vypadat jako značné, může síla nárazu zůstat pod hranicí potřebnou pro odpálení SRS a airbagy se neodpálí. Za těchto okolností poskytnou cestujícím dostatečnou ochranu bezpečnostní pásy.
Na okraji přístrojové desky u předního skla je připevněn štítek s identifikačním číslem vozidla (VIN), na kterém je zobrazen symbol airbagu a X1 nebo X2, podle počtu namontovaných airbagů.
Vozidla vybavená bočními airbagy mohou být identifikována podle vytlačeného loga AIRBAG v blízkosti konstrukce sedadla u modulu airbagu. Označení je na sloupku B v sousedství sedadla.
Systém SRS se skládá z následujících dílů:
Řídicí modul systému airbagů s integrovaným snímačem nárazu
Přední dvoustupňové moduly airbagů
Boční airbagy
Stropní airbagy
Přezky a předepínače předních bezpečnostních pásů (včetně spínače přezky bezpečnostního pásu)
Spirálová pružina
Snímač nárazu
Snímače bočního nárazu (u vozidel s bočními airbagy)
Snímač obsazení sedadla spolujezdce
Snímač polohy sedadla řidiče
Výstražná kontrolka airbagu
Kontrolka deaktivace airbagu spolujezdce
Řídicí modul systému airbagů
Řídící modul systému airbagů, umístěný pod podlahovou konzolou, řídí provoz celého systému a provádí průběžnou diagnostiku systému. Informace o síle nárazu je přijímána ze snímače nárazu a, v případě bočního nárazu, příslušného snímače bočního nárazu.
V případě čelního nárazu, při překročení přednastavené meze, řídicí modul systému airbagů porovná signál přijatý z předního snímače nárazu s uloženými údaji a odpálí přední airbagy a předepínače přezek bezpečnostních pásů. Přezky bezpečnostních pásů se však odpálí pouze v případě, že je přezka bezpečnostního pásu zapnutá. Změny při odpalování předních airbagů závisí na poloze sedadla řidiče, stavu snímače obsazení sedadla spolujezdce a přezky předních bezpečnostních pásů.
V případě bočního nárazu, při překročení přednastavené meze, řídicí modul systému airbagů porovná signál přijatý od kteréhokoliv ze snímačů bočního nárazu s uloženými údaji a odpálí příslušný boční airbag a, je-li ve výbavě, stropní airbag.
Vozidla vybavená systémem telematiky mají rozhraní s modulem řídicího modulu telematiky. V případě aktivace airbagu vysílá řídicí modul telematiky automaticky signál SOS.
V případě poškození napájení vozidla při nehodě řídicí modul systému airbagů poskytne na minimálně 150 ms náhradní zdroj napájení, který je dostatečný pro odpálení airbagů. Akumulátor vozidla udržuje náhradní napájení řídicího modulu systému airbagů a podporuje všechny další funkce SRS, když je zapalování v poloze 'RUN'. Pokud řídicí modul systému airbagů odhalí závadu, rozsvítí se výstražná kontrolka airbagů. Chování výstražné kontrolky závisí na typu objevené závady.
Řídicí modul systému airbagů je možno pomocí WDS resetovat a použít maximálně při pěti nehodách, při nichž se odpálí airbagy.
Přední dvoustupňové moduly airbagů
1 - Elektrické připojení prvního stupně airbagu řidiče (černý elektrický konektor)
2 - Elektrické připojení druhého stupně airbagu řidiče (hnědý elektrický konektor)
Modul airbagu řidiče je zamontován do volantu, kryt je zformován jako vnější povrch středu volantu. Kryt má neviditelná `zeslabená místa' vyprofilovaná v povrchu, dovolující airbagu snadno protrhnout kryt, když se systém odpálí. Airbag řidiče má objem 55 litrů.
Po odpálení airbagu musí být namontován nový airbag řidiče a kabelový svazek s elektrickými konektory airbagu.
Modul airbagu spolujezdce je umístěn nad odkládací schránkou a je připevněn k ochrannému bezpečnostnímu rámu vozidla a k přístrojové desce. Kryt airbagu spolujezdce je nedílnou součástí přístrojové desky, která má neviditelná `zeslabená místa' vyprofilovaná v povrchu, dovolující airbagu spolujezdce snadno protrhnout kryt, když se systém odpálí. Airbag spolujezdce má objem 110 litrů.
Po odpálení airbagu musí být namontován nový airbag spolujezdce a kabelový svazek s elektrickými konektory airbagu.
Jak airbag spolujezdce, tak i airbag řidiče obsahuje dva vyvíječe plynu. V případě čelního nárazu, při překročení přednastavené meze, řídicí modul systému airbagů odpálí vyvíječ plynu prvního stupně airbagu řidiče, pak následuje odpálení vyvíječe plynu druhého stupně. Čas, který uplyne mezi odpálením vyvíječe plynu prvního stupně a vyvíječe plynu druhého stupně přímo závisí na intenzitě nehody a informacích obdržených řídicím modulem systému airbagů ze snímače polohy sedadla řidiče.
Řídicí modul systému airbagů také odpálí vyvíječ plynu prvního stupně airbagu spolujezdce, a to za předpokladu, že snímač obsazení sedadla spolujezdce zaznamenal, že sedadlo je obsazeno. Potom se odpálí i vyvíječ plynu druhého stupně airbagu spolujezdce, a čas, který uplyne mezi odpálením vyvíječe plynu prvního stupně a vyvíječe plynu druhého stupně, přímo závisí na intenzitě nehody.
Bez ohledu na polohu sedadla řidiče nebo snímač obsazení sedadla spolujezdce (pokud však snímač obsazení sedadla neoznamuje, že sedadlo spolujezdce není obsazeno) oba vyvíječe plynu druhého stupně jsou odpáleny 100 ms po odpálení prvního stupně. Toto 'likvidační' odpálení nemá žádný efekt na tlak v airbagu, ale je ochranným prostředkem pro odtahovou službu.
Boční airbagy
Boční airbag se odpálí na té straně, ze které řídicí modul systému airbagů obdržel signál od snímače bočního nárazu. Moduly bočních airbagů, jsou-li ve výbavě, jsou nenápadně integrovány v opěradlech předních sedadel. Aby bylo možné odpálení airbagů, byly zkonstruovány speciální potahy sedadel. Jakmile je boční airbag odpálen, sešitý šev v potahu sedadla, přilehlého k modulu bočního airbagu, se rozpárá, což umožní, aby airbag bez zábran vystoupil z opěradla sedadla. Každý boční airbag má objem 11 litrů.
Modul stropního airbagu
Stropní airbagy jsou umístěny pod stropním panelem mezi sloupky A a C a jsou odpáleny ve stejné chvíli jako příslušný boční airbag. Je-li airbag spolujezdce deaktivován, příslušný boční airbag je také deaktivován, avšak stropní airbag může být stále odpálen, aby zajistil ochranu kterémukoliv příslušnému zadnímu spolujezdci. Jakmile je odpálen, stropní airbag se rozvine dolů asi do výšky ramen, aby ochránil hlavy předních i zadních spolujezdců. Přední i zadní část stropního airbagu je uvázána ke sloupkům A a C.
Vyvíječ plynu stropního airbagu generuje plyn potřebný pro naplnění stropního airbagu. Skládá se z ocelového pouzdra vysoké pevnosti, vyplněného tuhou výmětnou náplní, z elektricky aktivované roznětky a lahvičky s chladným stlačeným plynem. Signál vyslaný řídicím modulem systému airbagů zaktivuje roznětku a ta pak dále zapálí výmětnou nálož. Hořící výmětná nálož otevře membránu lahvičky s chladným plynem a zahřeje stlačený plyn. Rozpínající se plyn je těsněním nasměrován do plynové trubice a proudí otvory v trubici do komor předního a zadního stropního airbagu. Síla nárazu hlavy spolujezdce do stropního airbagu vytlačí plyn z přední a zadní komory do přepouštěcí komory, čímž se vytvoří tlumicí efekt. Každý stropní airbag má objem přibližně 24 litrů.
Po aktivaci stropního airbagu musí být namontován nový modul stropního airbagu a kabelový svazek s konektory stropního airbagu.
Přezky a předepínače předních bezpečnostních pásů
Přezky a předepínače předních bezpečnostních pásů jsou přimontovány k sedadlům a zahrnují spínač přezky bezpečnostního pásu. V případě předního nebo bočního nárazu řídicí modul systému airbagů odpálí předepínače, to však za předpokladu, že jsou přezky bezpečnostních pásů zapnuty. Přezky předepínače bezpečnostních pásů mají nižší úroveň spouštění, než je požadována k aktivaci airbagů. Proto je možné, že u menšího počtu nehod pod prahem spouštění dojde pouze k aktivaci předepínačů bezpečnostních pásů. Řídicí modul airbagu získává informaci o stavu přezky bezpečnostního pásu prostřednictvím spínače zabudovaného v přezce.
Airbagy řidiče a spolujezdce mají rozdílný práh aktivace v závislosti na zapnutí/nezapnutí přezky bezpečnostního pásu. V případě, že je přezka bezpečnostního pásu nezapnuta, je práh aktivace nižší než při zapnuté přezce bepečnostního pásu.
V závislosti na tom, které přezky bezpečnostních pásů vpředu jsou zapnuty/nezapnuty, mohou nastat různé scénáře, které ze dvou předních airbagů budou aktivovány. Například: Přezka bezpečnostního pásu řidiče nezapnuta, spolujezdce zapnuta a náraz dosáhl úrovně prahu pro nezapnutou přezku. Airbag řidiče bude aktivován, ale předepínač bezpečnostního pásu řidiče nikoli, předepínač bezpečnostního pásu spolujezdce ano.
Spirálová pružina
Spirálová pružina je určena k přenášení signálů mezi řídicím modulem systému airbagů a airbagem řidiče. Spirálová pružina je namontována do sloupku řízení a skládá se z pevné a kluzné části, které jsou pomocí vinuté mylarové pásky spojeny s integrovanými vodivými drážkami. Mylarová páska je schopna se "smotat" a "rozmotat" podle toho, jak se otáčí volantem (ke kterému je připojena pohyblivá část), a udržuje neustále elektrický kontakt mezi řídicím modulem airbagu a modulem airbagu řidiče.
Po aktivaci airbagu řidiče je vhodné namontovat novou spirálovou pružinu.
Snímač nárazu
Snímač čelního nárazu je umístěn pod maskou chladiče a zaznamenává náraz působící v podélné ose vozidla. Řídicí modul systému airbagů zpracovává údaje o nárazu zaslané snímačem čelního nárazu, porovnává je s uloženými údaji, a potom odpálí přední airbagy.
Snímač nárazu je možno znovu použít po provedení externí prohlídky a autotestu systému.
Snímač bočního nárazu
Snímače bočního nárazu jsou namontovány u paty sloupků B, aby mohly snímat příčné nárazy. V případě bočního nárazu řídicí modul systému airbagů zpracovává údaje o nárazu zaslané snímačem bočního nárazu, a porovnává je s uloženými údaji. Řídicí modul systému airbagů odpálí boční airbag, oba předepínače přezek bezpečnostních pásů a, je-li ve výbavě, stropní airbag na té straně, ze které obdržel požadavek na odpálení.
Snímače bočního nárazu mohou být znovu použity po provedení externí prohlídky a autotestu systému.
Snímač obsazení sedadla
POZNÁMKA: Snímač obsazení sedadla je nedílnou součástí sedáku sedadla spolujezdce a není možno jej samostatně vyměnit.
Snímač obsazení sedadla spolujezdce se skládá z následujících součástí:
Snímací rohož s integrovanými tlakovými snímači
Elektronický řídicí modul
Kabelový svazek
Snímač obsazení sedadla zjišťuje pomocí integrovaných tlakových snímačů přítomnost spolujezdce nebo předmětu na sedáku sedadla. Snímač obsazení sedadla není schopen rozeznat rozdíl mezi spolujezdcem a předmětem. Elektronický řídicí modul zpracovává tlakové informace, a pokud tlak překračuje stanovenou hranici, řídicímu modulu systému airbagů je prostřednictvím kabelového svazku sdělen stav 'Obsazené sedadlo'. Pokud je sedadlo prázdné nebo obsazené velice lehkým předmětem, do řídicího modulu systému airbagů je odeslána informace 'Prázdné sedadlo' a airbag spolujezdce je deaktivován, aby se předešlo zbytečným nákladům na opravu. Pokud je sedadlo prázdné a přezka bezpečnostního pásu je zapnuta, rozsvítí se kontrolka deaktivace airbagu spolujezdce.
Systém snímače obsazení sedadla není nijak ovlivněn polohou sedadla spolujezdce.
Elektronický řídicí modul monitoruje snímač obsazení sedadla, a pokud je zjištěna závada, sdělí informaci o této závadě do řídicího modulu systému airbagů prostřednictvím sítě CAN a rozsvítí výstražnou kontrolku systému airbagů.
Snímač polohy sedadla
Snímač polohy sedadla je umístěn pod vodicí lištou sedadla řidiče. Snímač polohy sedadla sleduje polohu sedadla řidiče, kterou potom sděluje řídicímu modulu systému airbagů. Pokud je sedadlo řidiče v přední poloze, druhý stupeň odpálení airbagu řidiče je odpojen.
Výstražná kontrolka airbagu
Výstražná kontrolka airbagu se nachází na přístrojové desce. V případě, že řídicí modul systému airbagů zjistí nějakou závadu, výstražná kontrolka zabliká pětkrát příslušný kód blikajícího signálu a potom zůstane rozsvícena.
Kontrolka deaktivace airbagu spolujezdce (PAD)
Kontrolka PAD se nachází na přístrojové desce. Kontrolka PAD má následující funkce:
Kontrolka PAD při zapnutí zapalování do polohy RUN provádí šestisekundové ověřování, což je stejně dlouhá doba ověřování jako u výstražné kontrolky airbagu.
V průběhu cyklu zapalování se kontrolka PAD rozsvítí pouze tehdy, když je sedadlo spolujezdce prázdné a přezka předního bezpečnostního pásu spolujezdce je zapnutá.